Hoe werkt de vermoeidheidsherkenning van ŠKODA en SEAT?

Het kan je niet ontgaan zijn dat er steeds meer digitale hulpmiddelen in auto’s aanwezig zijn. Ook de modellen van ŠKODA en SEAT zijn voorzien van allerhande technologieën die het comfort en de veiligheid van de inzittenden verhogen. Een van die ontwikkelingen is de ingebouwde vermoeidheidsherkenning. Maar wat doet die vermoeidheidsherkenning en hoe werkt het?

Driver Activity Assistent en Tiredness Recognition System

De vermoeidheidsherkenning wordt door ŠKODA de Driver Activity Assistant genoemd, terwijl het bij SEAT als Tiredness Recognition System door het leven gaat.

Wanneer de auto herkent dat je vermoeid bent, zal er een waarschuwingslampje gaan branden op het dashboard. Ook zal het systeem na enkele seconden geluidssignalen laten klinken. Deze signalen waarschuwen je dat je vermoeidheidsverschijnselen vertoont en dat het tijd wordt om een pauze in te lassen of van bestuurder te wisselen. Het is dus niet zo dat je niet meer verder kunt rijden of dat je per se een pauze moet nemen: het systeem is puur indicatief.

Neem je geen pauze? Dan zal na vijftien minuten opnieuw een melding op je dashboard verschijnen. Natuurlijk is de vermoeidheidsherkenning ook gewoon uit te schakelen, mocht je dat willen.

Hoe werkt de vermoeidheidsherkenning?

De vermoeidheidsherkenning werkt als volgt: aan het begin van elk traject analyseert het systeem je rijpatroon, zoals je acceleratie, snelheid en stuurbewegingen. Zo komt de auto te weten op welk type weg je rijdt. Maak je vervolgens onverwachte stuurbewegingen, zoals een abrupte ruk aan het stuur terwijl je op een rechte weg rijdt, dan is dat een indicatie voor het systeem dat er vermoeidheid in het spel is. De detectie is puur softwarematig: er zijn geen camera’s of andere specifieke sensoren in het spel die eventuele vermoeidheid herkennen.

Werkt de vermoeidheidsdetectie altijd?

Nee: de vermoeidheidsdetectie werkt niet altijd. Een van de voorwaarden van de vermoeidheidsdetectie is dat de auto harder moet rijden dan 65 kmh. Een ander punt van aandacht is dat het systeem vooral op rechte en goed onderhouden wegen goed zal functioneren. Rijd je op een oneffen of bochtige weg, dan wordt het een stuk lastiger om onregelmatige rijpatronen te herkennen.

Kom een proefrit maken

Wil je meer weten over deze digitale hulpmiddelen of wil je ervaren hoe de nieuwe ŠKODA en SEAT modellen rijden? Kom langs voor een vrijblijvende proefrit bij autobedrijf RijnWoud in Rotterdam!

Deel dit bericht: