ŠKODA is dit seizoen voor de vijftiende keer op rij verbonden aan de Tour de France als officiële partner en autoleverancier.

Het Tsjechische merk ondersteunt de wielerronde door Frankrijk al sinds 2004. In de Tour-karavaan is ŠKODA vanaf 7 juli aanstaande maximaal vertegenwoordigd met 250 organisatie- en begeleidingsauto’s. Daarnaast is het logo van ŠKODA tijdens de drie koersweken prominent zichtbaar op de groene trui. Voor het vierde jaar op rij reikt ŠKODA die dagelijks uit aan de beste sprinter van de dag. Bovendien krijgt het merk elke etappe maximale aandacht bij de finish en werkt het merk opnieuw nauw samen met het dagelijkse Nederlandse tv-programma Tour du Jour.

Alain Favey, marketing- en salesmanager bij ŠKODA AUTO: “Als fabrikant die ooit is begonnen met de productie van fietsen, voelen wij ons verbonden met de wielersport. Onze nauwe en zichtbare betrokkenheid bij de wielerwereld versterkt het imago en de bekendheid van het merk ŠKODA.”

De autovloot in de Ronde van Frankrijk bestaat dit jaar uit verschillende ŠKODA-modellen: naast de OCTAVIA zijn ook de KODIAQ en de KAROQ SUV present, evenals de ŠKODA SUPERB. Voor laatstgenoemde auto is een belangrijke rol weggelegd. Tour-directeur Christian Prudhomme gebruikt de rode ŠKODA SUPERB gedurende de wedstrijd als mobiel commandocentrum. Dankzij allerlei functionaliteiten, zoals ingebouwde koersradio, blijft hij op de hoogte van alles wat er speelt. Zo nodig geeft hij vanuit de auto instructies om de sportiviteit en veiligheid te waarborgen. Om zijn werk gemakkelijker te maken, kan hij vanaf de achterbank met één druk op de knop het panoramische dak openen om vervolgens te gaan staan. Aan het begin van elke etappe geeft Prudhomme vanuit die positie, met zicht over het peloton, de koers vlaggend vrij.

De 105e editie van de Tour de France begint op zaterdag 7 juli met de Grand Départ op het Atlantische eiland Noirmoutier-en-lle. In drie weken tijd leggen 176 profrenners in totaal 3.351 kilometer af, verdeeld over 21 etappes. Op de weg door Frankrijk gaat het peloton over bergtoppen die het uiterste van de renners vragen. Zij moeten onder andere de Col de la Colombière, Col de la Madeleine en befaamde ‘Nederlandse berg’ Alpe d’Huez trotseren, voordat zij op zondag 29 juli het einddoel bereiken: de Champs-Elysées in hartje Parijs.